Elektrische Motorrijtuigen van de Belgische spoorwegen |
![]() |
Reeks 00, type 55 |
| Rollend materiaal | ||
| Niet meer in dienst sinds 1995. Enkele stellen zijn verkocht aan Italië, waarvan er sommige terug in dienst zijn...Niet bewaard. |
||
| Algemeen | MS 524 |
||
| Bouwjaar Type Nummering origineel Nummering na 1970 Effectief bij levering |
1955 MR 55 228.502 - 228.539 502 - 539 38 |
||
| As indeling, kast Totale lengte Totale lengte 1 deel Breedte Afstand tussen draaistellen Afstand tussen de assen Afstand draaistel-koppeling Hoogte rail-dak Hoogte rail-panto Wieldiameter Eénuurvermogen Maximum snelheid Maximum versnelling Tarra per reiziger Minimum Boogstraal Massa |
A'1'1'A' + A'1'1'A' , Tweeledig 45280mm 22272mm 2955mm 15450mm 2500mm 3575mm 3790mm 4400mm gestreken 1010mm totaal : 735kW; Specifiek : 6,98/ton 130km/h op horizontale baan tussen 0 en 50km/h : 53,5cm/sec² 400kg 125m ledig : 85,5ton; beladen : 105ton |
||
| Mechanisch Gedeelte | |||
| Bouwers | La Brugeoise, Ragheno - Germain et Familleureux | ||
| Type | MR55 - Bij levering | ||
| Aantal plaatsen AB B Staanplaatsen |
|||
| Totaal | |||
| Type | MR55 - Na herklassering in 19xx | ||
| Aantal plaatsen Zitplaatsen 1e herkl./2e herkl. Staanplaatsen 1e herkl./2e herkl. |
1e klasse 44/28 10/10 |
2e klasse 129/145 30/30 |
Totaal | 54/38 | 159/179 |
| Remming - Rechtstreekse rem Oerlikon met machinistenkraan FD1 - Autovariabele rem Oerlikon met elektrische centrifugaal regelaar, rechtstreeks inwerkend op de motoras Remming door middel van: - Remblokken op de wielbanden Koppeling: - Schroefkoppeling tussen de rijtuigen - Halfautomatische Henricotkoppeling Acclimatisatie - Alleen luchtverwarming met elektrische radiatoren - Schuiframen |
|||
| Elektrisch Gedeelte | |||
| Tractieuitrusting | |||
| Bouwers Stroomafnemers Tractieuitrusting |
ACEC Charleroi - SEM Gent ACEC / 2 Nokkenas aangedreven door elektrische servomotoren, systeem JH |
||
| Tractiemotoren | |||
| Type Aantal Eénuurvermogen Doorlopend vermogen Ophanging Aslagers van de motor Overbrenging Tandwielverhouding |
zelfventilerend 4 185kW 155kW neusophanging Met gladde kussenblokken en smeerkussens. Met vaste tandwielen, éénzijdig 3,73 (56/15) |
||
| Hulptoestellen | |||
| Motor-compressor - Groep | |||
| Type motor Type compressor Cilinders Trappen Afvoerdruk Debiet |
3kVDC Sebia 2 met enkel effect 2 7bar 540l/min |
||
| Ladingsgenerator batterij | |||
| Spanning Stroom |
100V 50A |
||
| Accumulatorenbatterijen | |||
| Type Aantal Vermogen |
Cadmium-Nikkel 60 elementen 120Ah |
||
| Opmerkingen - De Cadmium-Nikkel batterijen werden progressief vervangen door Loodbatterijen 12x6V/160Ah of 12x6V/165Ah. - Bij sommige motorstellen werd de stroomafnemer kant bestuurder verwijderd. - Enkele stellen werden verkocht aan Italiaanse privé ondernemingen : ACTM: 505, 517 in 1993; SATTI: 529 |
|||